28. 5. 2018

VÝŽIVA

Výživa, životní styl                                 

Starověká moudrost praví,že stravou můžeme ovlivnit to, jak se cítíme fyzicky, duševně i intelektuálně.

Poslední studie uvádějí, že až 60% všech našich nemocí a problémů je způsobeno nesprávným stravováním. Užívání léků řeší jen následky nemoci. Mnohdy pouze potlačí příznaky onemocnění a ve velmi mnoho případech mají negativní dopad na jiné orgány lidského těla.

Je nutné si uvědomit, že výživa není to, co sníme, ale co dokáže naše tělo využít pro budování a činnost jednotlivých částí lidského těla. K výživě je nutno přistupovat individuálně, protože každý člověk je jiný a pro každého je vhodná jiná potravina, a také každá potravina má různou kvalitu.  Jedině tak ovlivníte vaše zdraví, harmonii a stárnutí.

Pro správnou volbu výživy je nutné stanovit váš metabolický typ.

Pro organismus jako celek stejně jako pro udržení optimální váhy a zdraví je jednoznačně nejvýhodnější trvalá změna životního stylu založená na změně stravovacích návyků – výběr kvalitních potravin s optimálním obsahem živin a pravidelnosti jídla – a pravidelná fyzická aktivita

Tyto změny životního stylu – stravovací návyky, pohyb, omezení nadlimitního stresu, dostatek odpočinku a spánku – není jistě jednoduché zavést do „reality všedního dne“, ale jednoznačně mají prospěšný efekt pro každého z nás, abychom mohli předcházet únavě, nedostatku energie, poruchám spánku…a nemocem.

 

Složky potravy

Aby lidský organizmus správně fungoval potřebuje k tomu kvalitní potraviny s potřebným obsahem sacharidů, tuků, bílkovin, vitamínů, minerálních látek a dostatečný pitný režim.

Sacharidy

Sacharidy dodávají tělu především potřebnou energii . Při jejich trávení  vzniká cukr zvaný glukóza, který je nezbytný pro fungování lidského těla.
Existují dvě základní kategorie sacharidů – jednoduché a složené. Jednoduché sacharidy najdeme zejména v ovoci, zelenině, obilovinách a výrobcích z nich mléce a cukru.  Mají zpravidla nasládlou chuť a jsou rychlým zdrojem energie. Složené sacharidy jsou jednak snadno rozložitelné (např. škrob), které  dodávají tělu energii,  nebo těžko rozložitelné (vláknina), která především čistí váš trávicí systém.

Vláknina

Vláknina je pro správnou funkci lidského těla velice důležitá. Pomáhá pohybu potravy trávicí soustavou, vstřebává vodu a váže na sebe některé látky z potravy  a vhodně ovlivňuje pH ve střevě. Podle odolnosti vůči hydrolýze se dělí na rozpustnou (pektin, inulin,rostlinné slizy) a nerozpustnou (lignin, celulóza, některé hemicelulózy). Rozpustná vláknina přibírá nadbytečnou vodu ve střevech. Váže cholesterol a tím snižuje jeho hladinu v krvi. Nerozpustná vláknina podporuje střevní funkci, váže rakovinotvorné látky , toxiny a cholesterol a usnadňuje jejich vylučování z těla. Zároveň čistí vnitřní sliznici střeva a zabraňuje tak usazování látek, které by následně mohly vést ke vzniku rakoviny. Je obsažena hlavně v ovoci, zelenině, semenech, luštěninách a celozrnných výrobcích. Poměr nerozpustné a rozpustné vlákniny v potravě by měl být 3 : 1. Denní příjem vlákniny by měl být minimálně 30 g.

Bílkoviny

Bílkoviny  umožňují průběh chemických reakcí v našem těle a jsou důležité při stavbě kostí, svalů, krve, při přenosu informací a ochraně těla před nemocemi. Jsou obsaženy především v mase, rybách, vejcích, mléčných produktech, luštěninách a cereáliích. Člověk musí konzumovat živočišné i rostlinné bílkovin.

Tuky

Tuky jsou zásobárnou energie a umožňují vstřebávání některých vitamínů, proto musí být v naší stravě obsaženo vždy určité množství tuků . Důležitý je i správný výběr tuků, které by měly mít správný poměr jednotlivých mastných kyselin. Tuky se nacházejí zejména v oleji, semenech, másle a mase.

Minerály a vitamíny

Jsou to látky, které jsou pro fungování lidského těla nezbytné. Při jejich nedostatku dochází k různým zdravotním problémům. Měly by být získávány z potravy, neboť jen tak jsou dobře vstřebávány a organizmem dobře využity, na rozdíl od syntetických preparátů.

Pitný režim

Nesmí se zapomenout na vodu. Hydratuje náš organismus a napomáhá trávení. Člověk by měl vypít nejméně 1,5 l vody za den. Denní spotřeba čisté vody je cca 2 litry. Do příjmu vody se nezapočítává tekutina přijata potravou, např.čaji, minerálkami, polévkou, ovocem apod. Pití minerálních vod doporučuji jen v období, kdy má člověk velkou ztrátu minerálních látek, především v létě. V každém případě ale pijte vody neperlivé.

Jakost a výběr potravin

Jakost potravin je kapitola sama pro sebe. Výroba potravin podléhá přísným hygienickým kontrolám, na obalech je uváděno jejich složení, ale jak dalece jsou vhodné pro naše tělo svým složením a nutriční hodnotou? Je důležité si správně vybrat potraviny podle složení a nenakupovat podle reklamy z nepřeberného množství, které nám nabízejí supermarkety .